Scurt istoric al Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare

Vizita şi-a urmat programul, iar la întoarcerea pe MK, ataşatul militar al S.U.A. a înţeles ce s-a întâmplat şi a spus că şi la ei se întâmplă asemenea catastrofe, în faţa publicului la demonstraţii, făcute de piloţi foarte bine pregătiti. Maiorul Costache Dumitru a fost înmormântat în cimitirul din Mihail Kogălniceanu cu ceremonialul militar prevăzut în regulamentul .
După numai trei luni, regimentul se confruntă cu o altă catastrofă. Locotenentul Radu Ştefan la un zbor la joasă înălţime se prăbuşeşte cu un avion MIG-21 în apropierea localităţii Nuntaşi. Ceremonialul militar a fost făcut la Feteşti.

În urma acestor evenimente, a urmat o analiză la nivelul aviaţiei militare în urma căreia comandantul regimentului, locotenent-colonelul Rus Iosif a fost schimbat din funcţie. După această analiză, a fost numit comandant locotenent-colonelul Morar Nicolae, care avusese funcţia de comandant de escadrilă la Centrul de Instrucţie de la Bacău. Acesta era un ofiţer bine pregătit şi avea o oarecare experienţă de comandă, nu însă la nivel de regiment de asemenea valoare şi cu asemenea misiuni. Era foarte apropiat, şi apreciat, de personalul unităţii, deoarece fusese în acest regiment ca pilot pe MIG-21.

La data de 1 mai 1977, este înfiinţat Comandamentul Aviaţiei Militare (C.Av.M.), prilej cu care aviaţia militară a devenit independentă, iar subordonarea regimentelor nu mai era dublă şi nu mai era condusă de Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului (CAAT). Odată cu aceasta a fost schimbată şi uniforma aviatorilor, în albastrul (gri petrol) avut prin tradiţie.
Comandantul Aviaţiei Militare a fost numit generalul Zărnescu Gheorghe, care avea multă experienţă în actul de comandă. Fusese Şeful de Stat Major al Aviaţiei Militare.

Pe 1 iunie 1977, se înfiinţează pe MK, Escadrila 141 Elicoptere dotată cu IAR-316B şi IAR-330, comandant fiind maiorul Fitcal Ioan, un foarte bun pilot şi instructor de zbor în toate condiţiile meteo. În anul 1978, pe 19 mai, este înfiinţat Regimentul 59 Elicoptere la Tuzla, iar mulţi piloţi, personal de stat major şi tehnicieni, au fost încadraţi în această nouă unitate. Primul comandant al Regimentului 59 Elicoptere a fost colonelul Cristian Dumitru – fost pilot pe avionul supersonic MIG-21. Înfiinţarea acestui regiment de elicoptere, a fost impusă de deschiderea platformei de foraj „Gloria“ (ulterior au urmat şi altele), precum şi de asigurarea misiunilor de cautare-salvare în folosul marinei militare si a trupelor de uscat.

Pe 8 septembrie 1977, are loc o nouă catastrofă aeriană în care îşi pierde viaţa locotenentul Opriţa Traian. Acesta era la primele zboruri în simplă comandă pe avionul MIG-21 şi în timpul unei decolări i se opreşte motorul, ca urmare a unei coliziuni cu un pescăruş , se prăbuşeşte la capătul de nord al pistei. Deşi a primit ordin de catapultare, înălţimea mică şi timpul scurt au făcut ca acesta să nu se poată salva.

În activitatea de zbor au continuat grupele de pregătire şi tragerile cu rachete în poligonul Astrahan din URSS.

Regimentul a fost vizitat de un regiment de vânătoare sovietic dislocat la Tiraspol, vizită care a fost întoarsă de o delegaţie a regimentului, cu plecarea de aerodromul MK cu două avioane An-24, prilej cu care a fost vizitat şi oraşul Chişinău.