Scurt istoric al Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare

O altă vizită a fost făcută de către mareşalul sovietic Kulikov (el fiind comandant şef al Tratatului de la Varşovia). Acesta venea la fiecare doi ani la Neptun, unde aveau loc aplicaţii pe hartă la care participau URSS, România şi Bulgaria. Vizitând şi regimentul l-a întrebat pe colonelul Morar Nicolae dacă a fost în URSS, la Limanskoe, şi a văzut avionul MIG-23. Acesta a confirmat că l-a văzut, s-a urcat şi în cabină şi i-a plăcut foarte mult. Mareşalul Kulikov l-a asigurat că acest tip de avion va intra în curând în dotarea Regimentului 57, ceea ce a fost o surpriză deoarece la vremea respectivă se ştia că acest tip de avion va intra în dotarea regimentului de la Deveselu.

La scurt timp după această discuţie, în perioada 30 august- 10 septembrie, o grupă de 48 de piloţi, ingineri şi tehnicieni, ponderea fiind din R.57 Av.V., au urmat cursul de cunoaştere a avionului MIG-23 (variantele UB şi MF). Pe 23 ianuarie 1979, au sosit pe calea aerului primele două avioane MIG-23 UB (duble comenzi). Pe 23 februarie 1979, s-a executat primul zbor cu un avion MIG-23 în ţară, de către colonelul Tache Dumitru şi locotenent-colonelul Stănculescu Matei.

Pe 19 mai, regimentul a primit 12 avioane MIG-23 MF (simplă comandă). A urmat un program de zbor de însuşirea tehnicii pilotajului şi mai apoi şi în întrebuinţare în luptă. S-a format prima grupa de trecere pe avionul MIG-23in tara (colonel Morar Nicolae, maior Dragutoiu Nicolae, capitan Mircea Dionisie, locotenent major Pintilie Nelu, locotenent major Ciumpiliac Cornel, locotenent major Teletin Viorel, locotenent Costache Mihai, locotenent Toma Ioan )

În vara anului 1979, regimentul cunoaşte o nouă schimbare la comandă, astfel că în funcţia de comandant de regiment a fost numit colonelul Urs Ioan. Acesta era de foarte mulţi ani în regiment (de prin 1957 sau 1958), zburase avioanele MIG-15 şi MIG-17, iar apoi avionul MIG-21, fiind instructor în toate condiţiile meteorologice ziua şi noaptea, avea foarte multă experienţă de zbor. Dat fiind faptul că din anul 1973, a îndeplinit funcţia de locţiitor al comandantului pentru zbor, s-a implicat rapid în comanda unităţii, a colaborat foarte bine cu locţiitorii săi, cu comandanţii de subunităţi, ofiţerii din comandă şi în mod special cu Şeful de Stat Major, pe care îl lăsa la comandă ori de câte ori era absent din unitate. Pe lângă activitatea de zbor, căreia îi acorda o importanţă deosebită, o preocupare constantă a avut-o şi pentru întreţinerea de bune relaţii cu organele locale din Constanţa şi Mihail Kogălniceanu.

Cu toate măsurile luate în organizarea şi desfăşurarea zborului, pe 8 octombrie 1979, locotenentul major Istrate Ilie, aflat in zbor de interceptare noaptea cu MIG-21 pierde inaltime si loveste pamintul pe o insula in Delta Dunarii. Locul catastrofei a fost descoperit abia a doua zi în urma cecetării făcute de două elicoptere IAR-330 Puma. Ceremonia de înhumare a avut loc în comuna Şipote din sudul Dobrogei. Pilotul nu era căsătorit.

Activitatea de zbor a fost reluată şi regimentul a cunoscut multe misiuni de cooperare, antrenamente pentru grupe de tragere în poligonul din URSS.

Au avut loc şi câteva catapultări, cum ar fi a căpitanului Manea din avionul MIG-21, ca urmare a blocării comenzilor în poligonul de la Capul-Midia sau a căpitanului Manolache Ion şi locotenentului Berdei Cornel. Acesta din urma a căzut în apă si a fost ajutat să ajungă la mal de căpitanul Gica Soroceanu genistul sef al regimentului.