Scurt istoric al Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare

În toamna anului 1984, în urma unei intervenţii chirurgicale suferite de către colonelul Urs Ioan şi a apsenţei îndelungate din unitate, comandantul aviaţiei a hotărât schimbarea acestuia din funcţie şi numirea sa în funcţia de instructor de zbor (inspector) în cadrul Secţiei de navigaţie, trageri şi bombardament din C.Av.M.

Comandant de regiment a fost numit maiorul Mircea Dionisie, care fusese comandant de escadrilă. Un foarte bun zburător, acrobat şi bun instructor de zbor, dar lipsit de experienţa conducerii la nivel de regiment. Amplasarea regimentului aproape de litoralul Mării Negre, presupunea o foarte bună pregătire diplomatică, privind cooperarea cu Comandamentul Marinei Militare, cu Divizia 9 „Mărăşeşti“, cu conducerea aeroportului civil, precum şi cu organele locale de partid şi de stat. Saltul de la nivel de escadrilă la cel de regiment era mare în sensul că răspunderea creştea foarte mult şi în totalitate faţă de toate structurile ce erau pe aerodrom (pază, hrană, echipament, cazare, gospodăria anexă etc.).

Maiorul Mircea Dionisie nu a acordat atenţia cuvenită locţiitorilor săi, nu a înţeles pe deplin rolul Statului major şi al altor compartimente, lucru ce a făcut să acorde şi să-şi îndrepte atenţia în exclusivitate către organul politic şi în special către ofiţerul de contrainformaţii căpitanul Manea (acesta fiind slab pregătit, lipsit de competenţă profesională). Avea o atitudine necorespunzătoare faţă de personalul civil. După câteva zile de la numirea în funcţie, i s-a recomandat să se documenteze asupra activităţii tuturor compartimentelor şi a respectării legislaţiei în vigoare.

Privind activitatea de zbor, era superficial în organizare, cu tendinţe de a nu respecta propunerile locţiitorilor pentru zbor, locotenent-colonelul Sascău Nicolae şi maiorul Drăguţoiu, care aveau experienţă în acest domeniu, nu ţinea seama de nivelul de pregătire al tuturor piloţilor, de la începători şi până la cei experimentaţi.

La una din zilele de zbor, ziua în condiţii meteo normale, pe 20 noiembrie 1984, locotenentul Roşu Mihai, cu un avion MIG-21, pe fondul angajării pe panta de aterizare, se prăbuşeşte şi îşi pierde viaţa, concluzia fiind lipsa antrenamentului de zbor în tehnica pilotajului.

Datorită caracterului său, în scurt timp au plecat la alte unitătiA sau la pensie următorii:

  • şeful de Stat Major colonel Filipaş Moise – numi şeful Pregătirii de Luptă din C.Av.M.;
  • inginerul şef colonel ing. Reghintovschi Vasile – la Academia Tehnică ca lector;
  • locotenent colonel Drăguţoiu Nicolae – locţiitor pentru zbor la regimentul de elicoptere de la Tuzla;
  • locotenent colonel Sascău Nicolae – s-a pensionat.