Scurt istoric al Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare

În cadrul planului de ieşire la alarmă, în timpul programului sau în afara acestuia, era prevăzut dislocarea unei escadrile, pe unul din aceste aerodromuri, în care scop se realiza un eşalon rulant cu toată tehnica şi personalul necesar pentru asigurarea hrănirii, cazării şi a refacerii cu carburant şi muniţie. În mod special se putea recurge la dislocarea unei linii de formare a rachetelor aer-aer sau aer-sol, precum şi realizarea unui mic depozit pentru acestea.

În anul 1988, este numit un nou comandant al regimentului în persoana maiorului Soporan Ioan.

În toamna anului 1989 s-a organizat un grup de personal navigant şi tehnic, care s-a deplasat în URSS pentru a face cursul de trecere pe avionul MIG-29. Acest grup a fost condus de colonelul Voian Ştefan, fost pilot de încercare la uzina de la Craiova, zburase pe avioane de vânătoare MIG-21, MIG-23, IAR-93 şi pe avionul de transport TU-154 cât a fost detaşat la TAROM. Poseda şi diplomă de inginer.

Primele avioane MIG-29 (4 bucăţi) sosesc în ţară la sfârşitul lunii decembrie 1989.

Cu prilejul Zilei Aviaţiei din iunie 1990, s-a organizat un miting aviatic deosebit de important, la care, pe lângă celelalte unităţi de aviaţie a participat avionul Mirage-2000, şi alături de acestea şi avioanele MIG-29, simple şi duble comenzi, piloţi fiind general-maior Voian Ştefan, căpitanul Edu Adrian, locotenent colonel Dudaş Ion, maior Tudor Ioan şi alţi piloţi şi personal de deservire.

Prima catastrofă cu un avion MIG-29 se întâmplă pe data de 6 iulie 1992. Astfel în timpul unui zbor de antrenament pentru un miting aerian (de altfel după acest zbor urma deplasarea la Bucureşti) locotenent-colonel Tudor Ioan şi maior Edu Adrian, ce lucrau la verticala aerodromului, execută un viraj la mica inaltime urmat de schimbarea directiei de zbor printr-un semitonou.Trecerea prin semitonou era urmata de cuplarea fortajului. Au percutat solul lateral pe pista de rezurva-ambi piloti au decedat.

Pe data de 12 august 1992, la iniţiativa unor iubitori ai aviaţiei a fost dezvelită placa şi ansamblul GETTA, în Constanţa pe strada Griviţei nr. 44, la clădirea în care a fost construit primul hidroavion românesc, activitate la care a participat şi efectivul regimentului. Acest ansamblu este singurul monument care reprezintă aviaţia în Dobrogea. În prezent se află în curtea Muzeului Marinei Române de pe strada Traian.

În toamna anului 1992 se hotărăşte de către un grup de cadre active şi în rezervă din aviaţie, înfiinţarea la Constanţa, a unei filiale a Asociaţiei Române Pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii, filială care este înfiinţată oficial în februarie 1993. primul Comitet Director era format din: colonel av.(r) Filipaş Moise – preşedinte, căpitan av.(r) Bonchiş Ioan – vicepreşedinte şi locotenent-colonel (r) Oprea Constantin – secretar.